Știați că?

Industry 4.0

Industry 4.0

Ce este Industry 4.0?

Industry 4.0 reprezintă noul val în evoluția tehnologică a producției, ce are ca scop transformarea unităților de producție în “fabrici inteligente”, pentru a raspunde noilor standarde stabilite de o piață aflată într-o continuă schimbare. 

Conectarea mai multor produse la internet, prezența senzorilor, expansiunea comunicațiilor wireless, dezvoltarea roboților și a mașinilor inteligente și analiza datelor în timp real au potențialul de a transforma modul în care producția este realizată. Conectarea lumii fizice cu cea virtuală, în sisteme cyber-fizice are un impact disruptiv asupra proceselor de fabricație și mai ales a oamenilor.

Tranziția spre Industry 4.0 se face prin:

  • Automatizare
  • Digitalizare
  • Informatizare
  • Mobilitate

Din punct de vedere economic, Industry 4.0 reprezintă o șansă de relansare, de retehnologizare a producției și de evoluție a modelelor de afaceri pentru servicii și produse.

Din punct de vedere politic și social, prin introducerea conceptului Industry 4.0 s-a urmărit reindustrializarea Europei, la standaredele actuale, pentru o dezvoltare durabilă. După două decenii în care producția a fost transferată în Asia și s-a ajuns ca numai una din 10 companii la nivelul UE să facă producție, Comisia Europeană a elaborat un plan numit „European Industrial Renaissance”, constând în dezvoltarea unei industrii care să lanseze mai repede produse, să crească flexibilitatea și să sporească eficiența utilizării resurselor prin digitalizare.

Cum a apărut Industry 4.0?

Industry 4.0 a apărut ca o necesitate pentru eficientizarea proceselor de producție.

Expresia „A patra revoluție industrială" a fost folosită pentru prima dată de către Klaus Schwab (președintele executiv al Forumului Economic Mondial) în anul 2015 într-un articol publicat în Foreign Affairs. Termenul de Industry 4.0 (Industrie 4.0) a apărut întâi în anul 2011, printr-o inițiativă strategică a guvernului german și se caracterizează printr-o fuziune a tehnologiilor care atenuează liniile dintre sferele fizice, digitale și biologice. În aprilie 2013, termenul „Industry 4.0" a apărut iar la un târg industrial din Hanovra, Germania, și a devenit rapid strategia națională a Germaniei.

Ulterior acest concept a fost preluat de întreaga Europă, după care, el a fost adoptat la nivel global. În America, conceptul s-a numit „Smart Manufacturing”, în China poartă numele de „Made in China 2025”, iar în Japonia „Innovation 25”. Dar toate țările își propun același lucru, și anume dezvoltarea unei industrii care să lanseze mai repede produse, să crească flexibilitatea și să sporească eficiența utilizării resurselor prin digitalizare.

Articol publicat de Daniela Popa